*** تورهای گردشگری نگین تور کاشان مجری انواع تورهای گردشگری تاریخی، طبیعت گردی، کویر و غیره ***


»» آیا میدانید ؟

تپه های سیلک از قدیمی ترین زیگورات های جهان هستند . ----  قبر شاه عباس اول صفوی در شهر کاشان قرار دارد  . ----  مناره مسجد جامع کاشان سومین مناره تاریخی ایران است . ----  خانه عامریهای کاشان بزرگترین خانه تاریخی ایران میباشد . ----  مسجد اقا بزرگ کاشان تنها مسجد 5 طبقه دنیای اسلام است .

خانه تاریخی طباطبایی

یکی از دیدنی ترین بناهای تاریخی کاشان و عروس خانه های تاریخی ایران خانه طباطبایی است که در محله  سلطان امیر احمد و در خیابان علوی قرار دارد فلسفه نام گذاری این محله به این نام به حرمت وجود بقعه مربوط به امامزاده سلطان امیر احمد بن موسی المبرقع ابن جواد الائمه  می باشد .

مالک خانه :

مرحوم حاج سید جعفر طباطبایی نطنزی بوده است . ایشان یکی از تجار خوشنام و معروف فرش در کاشان و از سلاله سادات بوده اند .حاج سید جعفر طباطبایی نطنزی , فرزند ارشد حاج سید قاسم طباطبایی بود که پس از پدر به کمک برادران به توسعه تجارتخانه و امر تجارت فرش دست بافت پرداخت و در این راه به موفقیت های چشم گیری نائل شد و در عرض چند سالشعب تجارت خانه او در کاشان , تبریز ,  اصفهان و بسیاری از شهرهای دیگر چون روسیه و هندوستان نیز افتتاح شد.  معروف است که حاج سید جعفر  با توجه به نیاز کشور به توسعه و ترویج کشاوری در این زمینه گام های بسیار مفید برداشت وسالیانه حداقل نسبت به حفر دو قنات در شهرهای نایین , زواره , نطنز , کاشان و پیرامون ان اقدام کرد . حاج سید جعفر مردی بلند نظر , سخاوتمند , مهمان دوست ,یاور درماندگان و بیچارگان , متواضع , خوش برخوردو مهربان بود .ایشان دارای چهار پسر و دو دختر بوده است . حاج سید جعفر در پس ازبرگزاری مراسم نامزدی پسر دومش به در دل شدید مبتلا شد و در حالی که زن و دخترانش در سفر عتبات و برادران و فرزندانش در سفرهای دیگر بودند در سن شصت سالگی دیده از جهان فروبست و بنابر وصیتش جنازی او را به نجف اشرف بردند و در وادی السلام دفن کردند .

قدمت اصلی خانه :
 شرو ع به ساخت این خانه بین سالهای 1250 تا 1255 ه . ق بوده است اما اگر به کتیبه اتاق شاه نشین خانه دقت کنیم تاریخ 1294 ه . ق را مشاهده می کنیم که این تاریخ , تاریخ ساخت خانه نمی باشد بلکه تاریخ اتمام و تکمیل نقاشی های این اتاق و فضاهای جانبی ان سال ها بعد از  ساخت خانه بوده است . بعضی از کارشناسان قدمت این خانه را بیش از این و مربوط به قبل از زلزله سال 1129 ه . ق می دانند و معتقدند که بنای فعلی با معماری دوره قاجار روی خرابه های باقی مانده از زلزله ساخته شده است که البته وجود اثار ساختمانی از دوره قبل در این خانه موید این مطلب است . معمار خانه :در کتیبه ها و گچ بری های خانه فقط نام معمار و استاد کار بنا خالی است و این گمنامی شاید از روی تواضع و عمل خالصانه معمار بنا بوده است . پس نام استاد علی معماریا ن معروف به علی مریم که در برخی از کتاب ها و نقل قول ها به عنوان معمار این خانه امده است هیچ سنخیت زمانی ندارد و مستند نیست البته شاید ایشان در حدود 100 قبل پاره ای از مرمت های این خانه را انجام داده باشند . بخش های خانه : در خانه طباطبایی خوشبختانه بخش های مختلف و به هم پیوسته از زمانهای گذشته تا به حال  حفظ شده است و تمامی بخش ها به ماند گذشته بر جای مانده و یا مرمت و باز سازی شده است . خانه طباطبایی مانند بسیاری از خانه های اعیان و اشراف ان روزگار از سه بخش اصلی تشکیل یافته است :  1 . اندرونی 2 . بیرونی 3 . بخش خدمه                                                                                           
1 . بخش اندرونی :
 در هنگام ورود به داخل خانه با عبور از هشتی ورودی اگر مستقیم از پله ها پایین رفته وارد فضای حیاط اصلی بشویم به بخش اندرونی وارد شده ایم . اندورنی عمارت ضلع شمالی بنا می باشد که شامل دو حیاط به هم پیوسته است این یخش مخصوص زندگی خانواده بوده که شامل دو حیاط با دو ورودی مجزا که یکی از انها که به هشتی ارتباط دارد معروف به اندورنی دختر ها است و گویا بخش زمستانی نشین بوده است .از ان رو که افتاب گیر بوده و دارای اتا قهای به هم پیوسته با سقف های کوتاه می باشدکه در سرمای زمستان با وسایل گرما ساز ساده ان روزگار گرم می شده است . در بالای اتاق های این بخش , بهار خواب زیبایی همراه با اتاقکی کوچک وجود دارد که به طرز قابل توجهی طراحی گردیده است . همچنین در زیر این اتاق سردابی وجود دارد که از راه نای کش به بادگیر مرکزی متصل است .بعد از عبور از اندرونی زمستانی وارد اتاق نشیمن می شویم که اسامی دیگر این اتاق شامل تالار مرکزی پذیرایی یا اتاق پنج دری می باشد . این تالار که در بین دو اندرونی قرار گرفته برای پذیرایی از مهمانان خصوصی تر بوده است چرا که به بخش اندرونی مشرف است . از طرف دیگر به خاطر افتاب گیر بودن برای بهار مورد استفاده قرار می گرفته است . در جلو اتاق شاه نشین ایوان مهتابی قرار دارد که دارای خط زیبایی از اسمان است که در شب های مهتابی نورانی بوده به طوری که فضای بسیار مهمی برای دور هم جمع شدن اهالی و حتی استراحت شبانگاهی تابستانی بوده که نور ان از مهتاب تامین می شده است .

2 . بخش بیرونی :
 قسمت ضلع جنوبی خانه است که در این قسمت از مهمانان و مراجعان کاری پذیرایی می شود و جایگاه برگذاری مراسم مختلف ایینی و مذهبی ( نوروز , تعزیه ) بوده است به همین خاطر بسیار مجلل , وسیع و باشکوه طراحی شده است . قسمت های مختلف بخش بیرونی شامل موارد زیر است :

حیاط مرکزی اصلی :
مجلل به انواع مختلف گچ بری ها ,که در اصل به خانه زیبایی و عظمت بخشیده است  .طرح های مورد استفاده در این گچ بری ها , گل و مرغ , طاووس , هما و اسلیمی است و تداعی کننده بهشت جاویدان است .حیاط مرکزی دارای دو در ورودی مجزا می باشد یکی از انها سمت اتاق شاه نشین قرا دارد و گویا ورودی اصلی کسب کاری مهمانان بوده است . دیگری که که امروزه به عنوان ورودی اصلی بازدیدکنندگان است در گوشه سمت شرق این قسمت قرا دارد. تالار شاه نشین  , با ایوان سر پوشیده ای در جلو ان که ایینه کاری وگچ بری سقف بلند ان , یکی از نقش های فرش کاشان طرح (لچک و ترنج) است .اتاق های گوشواره ( لغاز ساختمانی ) :
که کمی جلوتر از شاه نشین قرار دارد و به صورت دو اتاق با درب های مجزا می باشد .انتخاب لفظ گوشواره به این فضا ها به خاطر تناسبی است که بیناین دو اتاق و تالار بزرگ شاه نشین برقرار است که شبیه صورتی در میان و دو گوشواره در دو اطراف ان است . از  طرف دیگر معماران سنتی به ا ن لغاز ساختمان هم می گویند که یکی از موارد استحکام ساختمان و سازه های سنتی و تحمل فشار قوس و گنبد و جلوگیری از فرو ریختن طاق و گنبد بوده است .ازدیگر سو کاربری این اتاق های گوشواره به عنوان اتاق انتظار خدمه و ملازمانی بوده که همراه تاجران برای امر حسابرسی یا دادو ستد به داخل خانه می امدند.قسمت های مختلف اتاق شاه نشین از این قراراست: درهای گره چینی و پنجره های , ارسی که بصورت عمودی باز و بسته می شود و در نتیجه فضا گیر نیست و عایق خوبی در مقابل نوسانات دما است . صفحه بزرگ شاه نشین , که همیشه بزرگ مجلس دران می نشسته است و این خود نشان عنایت و توجه به امر حرمت و منزلت است . پنجره های مشبک , که همانند توری نازک گچی که از خرده شیشه های ریز و یک لایه نازک گچ به دست امده است و در قسمت بالای درب ها  قرار گرفته و یک نوع نور رنگارنگ همراه با زیباییو برجستگی خاص را ایجاد می کند این پنجره از نظر نازکی وظرافت به پارچه توری رنگی شبیه است . سقف اتاق شامل یزدی بندی همراه با نقاشی و ایینه کاری می باشد .                                                           
گویا روشنایی اتاق از طریق اویزهای از چراغ لامپا بوده که درون ان شمع روشن می کرده اند و با زنجیر به سقف اویزان می کرده اند که از انعکاس نور شمع ها در ایینه کاری سقف و بازتاب ان به قسمت پایین , باعث روشنایی تقریبی این تالار در شب های تاریک می شود .
پاسیو ( نور خان ) :

فضاهای که در دو جانب اتاق شاه نشین قراردارد که بصورت دو طبقه و با نقاشیهایی نفیس و بدیع شکارگاه , تفریح با قلیان , حفر قنات و مناظر طبیعی و خانه های فرنگی تزیین شده است .  در قسمت میانی هر کدام از پاسیو ها نیز حوضی قرار دارد که در جریان مرمت به جای باغچه سابق الحاق شده است و لذا این فضا فقط نور گیر یا سرپوشیده بوده است . شاید کاربری پاسیو های متقارن به این شکل بوده که برنامه های خاص به خصوص در ایام بهار یا تابسان در این فضا ها برگزار می شده است . به طوری که فضای پایین , محل استقرار مردان بوده و بزرگان مجلس در صفه مخصوص می نشسته اند , فضای بالا که محل استقرار زن های شرکت کننده در مراسم بوده است .در هر یک از پاسیو های متقارن علاوه بر صفه ها - فضاهای وجود دارد که مبال نام دارد . مبال همان توالت امروزی است . نکته قابل توجه اینکه براساس تناسب در معماری,  حتی این مبال ها به گونه ای طرحی شده که باعث خللی در زیبایی بخش های مهم -  مثل شاه نشین نشود .(در عین حال مهم تر اینکه حتی در ساخت ان روی این نکته فقهی تاکید شده است که اگر پای فرد الوده به نجاست باشد و به اندازه هفت قدم , با زمین تماس پیدا کند , پاک می شود . روی این لحاظ , مبال ها را بر اساس این هفت قدم شرعی ساخته اند تا این اصل فقهی هم رعایت شود . )ورودی های اب قنات ( ابرسانی ),که در زیر اتاق شاه نشین و ایوان ایینه قراردارد .دو رشته اب قنات یکی از روستای نصر اباد و دیگری از روستای دولت اباد در خانه جاری بوده است که این اب با عبور از کوره و فعال کردن فواره ها و سرریز شدن اب در حوض ها در قسمت های مختلف خانه پخش می شده است . وجود همین دو رشته قنات یکی از علل استقرار خانه های اعیان و تجار در این ناحیه ازشهر بوده است . برای دسترسی به اب قنات خانه ها را گود تر می ساختند و از همان خاک برداشته شده برای ساختمان بنا استفاده می کردند . معمولا از اب قنات برای شست و شو و برای اشامیدن از اب چاه استفاده می کردند که چاه خانه ( اب انبار)در گوشه سمت چپ حیاط و در پستوی کوچک قرارگرفته است .

تالار تابستانی و زمستانی:
شامل اتاق های به هم پیوسته ای که در قسمت غرب بخش بیرونی قرار دارد .که همانند بخش شرقی دارای اتاق های به هم پیوسته است که در اصل تالار بهاری – تابستانی بخش بیرونی است . این نوع کاربری بخاطر عوامل زیر بوده است : ساخته شدن در قسمت غرب و جنوب غربی که افتاب گیری کمتری دارد , سقف بلند این اتاق ها که باعث دوران و گردش هوای بیشتری می شود و وجود دو ردیف درب های روبروی هم که با ارتباطی که با هوای ازاد دارد عمل گردش و هوا به اسانی انجام می شود .                                                                     
 تالار زمستانی:

همانند تالار تابستانی , اتا قهای به هم پیوسته است که در قسمت شرق بخش بیرونی قرار دارد . این نوع کاربی به خاطر عواملی زیربوده است : ساخته شدن در قسمت شرق خانه که افتاب گیری بیشتری دارد , وجود پیش بخاری که باعث گرم شدن فضای اتاق میشده و سقف های کوتاه و دو پوسته هر یک از اتاق ها  .در مجموع کاربرد این تالار ها می رساند که خانه در تمام بخش ها به صورت چهار فصل و متناسب با اب و هوای گرم وخشک کویر ساخته شده است سرداب مرکزی , با پله های بلند که در قسمت شمالی بخش بیرونی قرار دارد و انتهای ان متصل به بادگیر مرکزی است که هوای خنک را ازکانالهای نای کش در تمام فضای سرداب پخش می کند .این بخش یکی از مهمترین فضاهای بخش بیرونی است که در شمال و زیر اتاق نشمن و ایوان مهتابی قرار دارد که به نام های زیر زمین , حوض خانه و شبستان نیز معروف است . فضاهای سرداب شامل نیم طبقه های در دو گوشه سمت راست و چپ با دو ورودی کوتاه و مجزا و دواتاق با پنجره های سفالی مشبک و سقفی دارای یزدی بندی و همچنین فضای اتاقک زیر بادگیراست  که فضای انتهایی سرداب است .از رعایت تناسبات در معماری سرداب می توان  پله های ورودی ان اشاره کرد که به خاطر اینکه سرداب در تابستان گرم نشود و نیز حجاب دار باشد و فضای حیاط را اشغال نکند بلند  ساخته شد هاست . اما در عین حال با ساخت نیم طبقه های با نام پیر نشین که در دو طرف سرداب قرا دارد استفاده از فضای سرداب برای سالمندان را ممکن می کردهاست و از طرفی چون بالا تر از دیگران می نشسته اند در نتیجه رعایت احترام ایشان هم می شود . پایین بودن سطح سرداب از سطح کوچه ( حدود 10 الی 12 متر ) از یک طرف و وجود بادگیر بلند مرکزی همراه با کانال های نا کش که جریان هوا را به صورت منظم در تمام فضای سرداب پخش می کند که باعث ایجاد دمایی معتدل در فضایسرداب می شود که پناهگاه خوبی است در برابر تابش افتاب بلند کویری در تابستان است . در تابستان های گرم و طولانی به این زیر زمین ها می رفتند میوه و سبزیجات را در اتاقک زیر بادگیر قرر می دادند و گرمای روز که تمام می شد هنگام غروب به فضای بالا باز می گشتند .
3.  بخش خدمه :

حیاط و عمارت ضلع غربی خانه می باشد که در اختیار خدمه خانه بوده است.و تزیینات گچ بری در ان وجود ندارد . قسمت های مهم حیاط خدمه عبارتند از:مطبخ (اشپزخانه ) , ( اصطبل های بهاربند یا تابستانی و زمستان بند که مسقف است برای مصون ماندن چهار پایان از بارش باران و برف که در فضای بالای حیاط خدمه و هم مسطح کوچه ساخته شده است ) , سرداب خدمه و انبارهای سوخت و مواد غذلیی, که به منظور صرفه جویی در مصالح و حجم دادن به بنا طراحی شده است .این حیاط همانند بخش های دیگر دارای ورودی مجزایی است که به هشتی متصل استتا ضمن حرمت بخش های دیگر از مزاحمت جلو گیری می شود . قرار گیری اصطبل در قسمت بالای حیاط خدمه و هم سطحی با کوچه , گود بودن معماری خانه را به اسانی نشان می دهد . در قسمت شمالی حیاط خدمه مطبخ زیبایی وجود دارد که شامل فضاهای مانند : ظرفشویی (که اب قنات در ان جریان داشته و برای اشپزی و شستن ظرف استفاده می شده است ) تنور کاهگلی , اجاق گاز , دودکش طبیعی( هواکش ) و خمره هایی که در ان گندم , جو و برنج نگهداری می کرده اند تا تر و تازه بماند وافت نزند . تا قبل از بازسازی خانه به شکل امروزی حیاط خدمه تملک شخصی داشته که پس از خریداری مرمت شده و به بخش های دیگر ضمیمه شده است.
 مرمت و بازساری خانه :

خانه طباطبای به شماره( 1504 ) در فهرست اثار تاریخی ایران به ثبت رسیده است و به وسیله هیئت امنای احیا و بازسازی اماکن تاریخی کاشان با همکاری شهرداری و اداره میراث فرهنگی کاشان و کمک مالی وزرات صنایع و معادن و فلزات وقت (جناب اقای مهندس محلوجی) خریداری شد و طی سالهای 1374 تا 1376 مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت . این خانه تاریخی زیبا ( با قدمتی حدود 178 سال در دوره محمد شاه قاجار ساخته شده است ) دارای مساحت تقریب 4730 متر مربع می باشد . خانه طباطبایی بی شک از اثار کم نظیر معماری ایران است و همه ساله پذیرای گردشگران بسیاری از داخل و خارج ایران است .

تورهای گردشگری نگین تور کاشان
.جهت هرگونه مشاوره یا راهنمایی و رزرو تورهای گردشگری گروهی با ما تماس بگیرید